Etika kontra zisk

Počas triapolročnom porušovaní ústavných práv prostredníctvom vyhlášok, noviel zákonov, sa do najtemnejšieho úzadia dostali aj najzákladnejšie etické princípy súčasnej modernej medicíny. Táto pochmúrna doba len naplno ukázala, že lekárska veda, ale najmä školstvo, musia začať klásť oveľa väčší dôraz na štúdium etického správania sa vo vzťahu k zdraviu.
Lebo bez teoretického a praktického poznania etiky, obzvlášť zdravotníckej, jej ušľachtilých princípov, ktoré človeka robia človekom, zjemňujú, kultivujú, pozitívne vychovávajú a orientujú, poskytujú mu nasledovaniahodné príklady, upevňujú morálne hodnoty, by zdravotná starostlivosť zostala len na úrovni chladnej, od ľudských hodnôt odtrhnutej len akejsi manufaktúrnej, ,,opravárenskej“ rutiny. Rutiny vykonávanej bez úcty, pokory, súcitu, láskavosti a morálneho „človečenského“ nasadenia.

V súčasnosti je preto o to významnejšie, dôležitejšie, ba priam akútnejšie si tieto humánne princípy neustále pripomínať, keďže do zdravotníctva už veľmi dávno, veľmi agresívne, prenikli mnohovrstevnaté prvky, vraj všetko riešiaceho trhu. Prvky, ktoré sa už etablovali, pokojne povedzme, že zažrali až tak, že sa stali princípmi bežnej, rutinnej práce lekára, ambulancie, zdravotníckeho zariadenia, ku ktorým sa čoraz častejšie začínajú hlásiť aj zdravotné sestry. Samozrejme, že ani tu sa nikdy nesmie zovšeobecňovať. Bola by to veľká chyba.

Pacienti boli premenovaní na klientov, neliečia  sa, ale vraj len prijímajú služby, podľa  istého ,,ekonomického“ plánu, že: ...súkromným  zdravotníckym zariadeniam poskytujú  zisk, štátnym stratu, čím sa cielene vytvára  obrovské napätie, ktoré priamo či nepriamo  ovplyvňuje správanie lekárov a, samozrejme,  najmä pacientov.  Zdravotné poisťovne, ale aj profesijné organizácie  lekárov, zdravotných sestier žiadajú  viac peňazí, ale súčasné „biznisové zdravotníctvo“  im akosi nevadí. A práve jeho zrušením  by bolo dosť peňazí aj na zvýšenie ich,  istotne zaslúženého, finančného ocenenia.  Navyše by sa postupne taktiež preukázalo,  že lekárov, ale ani sestier, nie je až tak málo,  ako sa oficiálne už roky rokúce tvrdí. Možno  by ich stačilo, okrem iných opatrení, viac  finančne motivovať ísť pracovať do menej  atraktívnych regiónov, ako je to napríklad  zavedené v Japonsku, kde som stážoval na  ministerstve zdravotníctva a bolo by po  probléme, ako aj nezákonnom vyberaní poplatkov  (darov), ktoré sa už niekde stali úplne  bežnou samozrejmosťou!  
Veľmi výstižne tieto javy popísal svetovo  uznávaný neurológ profesor MUDr. Peter  Kukumberg, CSc. vo svojej knihe K niektorým  otázkam súčasnej medicíny: „Hrubým  defektom, oscilujúcim na hrane nielen medicínskej,  ale všespoločenskej, sa javí vnášanie  do viac ako tisícročia kryštalizujúcich a eticky  kryštálových súvsťažností dominantne  vznešeného vzťahu lekára k chorému akési  merkantilistické mechanizmy. V rámci nich  sa definujú chorobné entity a ich atribúty,  ako komodity. Podľa týchto deformovaných,  chladnokrvne vykalkulovaných „stanov“, vystupuje  chorý občan pred zdravotníkom ako  klient a preto vraj lekár svojmu pacientovi  poskytuje službu. Lekár odjakživa poskytuje  pacientovi pomoc, starostlivosť a útechu.  Nezištné klauzuly medicínskeho „ars“ (umenie)  sú preto nezlučiteľné s diktátom trhu“.  Spomeniem, že nad bránou Všeobecnej  nemocnice vo Viedni je umiestnený veľký  nápis „Saluti et solatio aegrorum - et  solatio“ (Nielen liečba, ale aj útecha lieči  nemocných. Nemocnicu založil Jozef II roku  1748). Dá sa teda vyčísliť, ak by sme sa pokúsili  pretlmočiť tento odkaz do reči dnešných  slovenských „obchodníkov“ so zdravím,  ekonomická cena útechy? Alebo aj tú by tiež,  bez najmenšieho zaváhania, zobchodovali  a rozdelili útechu na poskytnutie napríklad  malej, strednej, veľkej, nadštandardnej, či až  permanentnej!?  

Ekonomický kalkul, bezbreho si raziaci cestu  za čoraz väčšími a väčšími ziskmi, vniesol do  súčasného zdravotníctva veľmi vážne etické  protirečenia, ktoré veľmi často sprevádzajú  nenapraviteľné škody. Škody vyplývajúce zo  zlých rozhodnutí, ktoré nerešpektujú ani len  základné etické pravidlá (kódexy) zdravotníckych  pracovníkov. 

Postupne sa tak zo zdravotníctva vytráca  láska, porozumenie, citlivosť, ktoré častokrát  začína nahrádzať až vulgárna hrubosť.  No a stredobodom „pozornosti“ sú najmä  geriatrickí pacienti. Áno, rozumiem pracovnému  vyhoreniu, ale potom nech sa takýto  človek radšej dočasne zamestná v zoologickej  alebo botanickej záhrade... 

Ako narodenie, tak aj starnutie a smrť, patria  k základným súčastiam života. Starnutie  je fyziologický proces, súhrn procesov prebiehajúcich  v čase, ktorý má nezvratný charakter  vedúci ku smrti. Nik sa mu nemôže  vyhnúť, každý sa s ním raz ,,stretne“. A bude  žiadať aspoň úctu. Každý raz teda bude gerontom.  Geriatria je veda o chorobách starnutia,  starých ľudí, definuje procesy vedúce  k starnutiu, dáva návody na prevenciu predčasného  starnutia a zahrňuje terapiu multimorbidity  práve u gerontov. Nejde o mechanické  predlžovanie života, o trpné prežívanie  v očakávaní smrti, ale o snahu o plne kvalitný  život, zlepšenie kvality zdravia a životov  starých ľudí. Hlavná etická norma v geriatrii  je: Zachovanie dôstojnosti človeka.  Pripomeňme, že etické problémy v geriatrii  zahrňujú najmä podporu aktívneho života,  ako najvyššiu hodnotu človeka, ochranu  a udržiavanie života a predlžovanie výkonnosti  človeka do vysokého veku. Zachovanie  a nedotknuteľnosť života je základným princípom  humanitnej tradície. 

Preto každý starý, chorý človeka musí mať  právo slobodne rozhodovať o svojom osude,  v prípade vážnej choroby a nutnosti  ošetrovateľskej starostlivosti, sa musia do  rozhodovania zapojiť aj rodinní príslušníci.  Ľudskú dôstojnosť v starom veku predsa  nemožno stratiť dlhodobou chorobou. Solidarita  s najslabšími a najbezbrannejšími je  vysoko etický princíp. Pochopenie ťažkosti  a stavu choroby ľudí a ich prejavov, ktoré sú  chorobou determinované – demencie, imobilita,  a pod. Operovať a liečiť je treba v každom  veku, ak nie sú kontraindikácie. 

Nikdy, za žiadnych okolností, sa na dlhodobo  - chronických chorých so zlou prognózou  nesmie pozerať ako na ľudí, ktorých život už  nemá žiadnu hodnotu, menší význam, alebo  až žiaden. Ošetrujúci personál nesmie nikdy  stratiť motiváciu. Nebezpečná a eticky neodôvodnená  je téza o živote bez ceny, živote,  ktorý sa vraj už neoplatí žiť. Hodnota ľudského  života a právo na život nemožno merať  podľa prínosu, alebo akejsi „škody“ pre spoločnosť.  Ale na svet sa derú rôzne ideológie,  ktoré tvrdia, že ľudia žijú príliš dlho. Že s tým  treba konečne aj niečo robiť...  Osobnosť zdravotníckych pracovníkov starajúcich  sa o bezmocných a hypomobilných,  či až imobilných pacientov, vyžadujú  mimoriadne nároky na morálku, čestnosť,  ľudskosť, humánnosť, altruizmus, výnimočnú  citovosť a hlbokú empatiu. Špecifické  uspokojovanie potrieb starého človeka nevyžaduje  len jeho vysokú odbornosť, ale aj  vysokú etickú motiváciu. Zúženie motivácie  v našej čoraz viac a viac konzumnej spoločnosti  súvisí aj s vytvoreným a periodicky sa  opakujúcim oživovaním starorímskeho ideálu  mladistvej telesnej krásy a dokonalosti.  Preto opatrovanie starých, imobilných ľudí  je v tomto kontexte viac ako neatraktívne, ba  až obťažujúce. Navyše závislosť starého človeka  od opatrovateľa nesmie byť za žiadnych  okolností využitá, alebo až zneužitá. 

Som hlboko presvedčený, že veľká väčšina  opatrovateľov, zdravotných sestier, až po  „vrchné“, prejavujú k pacientom, nech sú  akokoľvek starí, mladí, chorí, náležitú úctu  a hlbokú empatiu. Žiaľ, osobne som sa  stretol aj s opačnou stránkou, keď sa len  prednedávnom v istej nemocnici na mňa  doslova neúctivo osopila vrchná sestra, ktorá  bez akéhokoľvek pozdravu, bez toho, aby  sa predstavila, o podaní ruky môže človek  akurát len snívať, s otázkou, nie je podstatné  akou... A tak som sa jej opýtal, či si už stačila  počas svojho profesijného ,,rastu“ prečítať  etický kódex zdravotnej sestry?! Zvrtla sa  a v miestnosti, pri otvorených dverách zafrflala,  že si to mám naštudovať ja. Ja, ktorý  som roky na lekárskej fakulte prednášal medicínsku  etiku. No pomóóóc! 

Alebo, písal som (tiež len prednedávnom)  majiteľom jednej súkromnej bratislavskej  nemocnice, že na istom oddelení pracuje  vrchná sestra, ktorá gerontopacientov pred  ostatnými sestrami nazýva zdochlinami,  múmiami, mrcinami alebo smradmi. Myslíte  si, že mi odpísali? Poďakovali? Akurát  len potvrdili, že im práve etika asi náramne  prekáža pri tvorbe zisku. Preto aj všetko  ,,zbytočné“, obťažujúce musí ísť bokom...  Veď predsa práve takéto persóny im na  oddeleniach udržujú železnú disciplínu, čiže,  ututlávajú problémy, prúsery, sťažnosti.  Spomínam to najmä preto, lebo ak niektorí  riaditelia nemocníc vyplakávajú kvôli nedostatku  sestier, v prvom rade by si mali urobiť  poriadok doma...   

A do tretice, som nedostal odpoveď ani od  istého prednostu, ktorého som tiež písomne  upozornil na to, ako sa zachovala jeho vrchná  sestra k synovi jeho imobilnej, osemdesiatdvaročnej  matky, po vážnej operácii  panvy, keď sa jej opýtal, čo má s ňou doma  robiť? Len mu odsekla, že nech si to naštuduje!  Ironicky som v maili len dodal, prečo  mu potom zároveň nedala aj termín na zloženie  skúšky... Pána prednostu to však zjavne  nechalo chladne ľahostajným. Veď prečo  by sa ešte páral s akousi starou babizňou  a hlupákom, ktorý si ho dovoľuje upozorniť  na takéto smiešne prkotiny?!

PhDr. Ivan Bielik, PhD. MPH